Legfrissebb cikkeink

2004-08-05

Tartalom vagy forma?

Tartalom vagy forma?

Az online marketing területén fontos kérdés a tartalom és a design megfelelő arányának megtalálása. Bizonyára Ön is látott már olyan weboldalt, melyen érdekes olvasnivalót talált, viszont a küllem miatt nem szívesen maradt az oldalon. Ez fordítva is igaz, tehát ha egy oldalon a grafika dominál, viszont mondanivalója nincs, akkor a látogatók valószínüleg nem fognak visszatérni az oldalra.

Az internet hőskorában főleg a szöveges oldalak voltak döntő többségben. Az internet kapcsolatok sebessége nem is engedte volna meg a nagy képek használatát, valamint a cél főként az információ átadás volt.

Később a jobb teljesítményű gépek és gyorsabb hálózatok már lehetővé tették a nagyobb grafikai megoldások használatát, illetve megjelent a flash technológia is. Napjainkban a szélessávú internet elérés már nem fehér holló, és egyre több helyen jelennek meg olyan multimédiás alkalmazások, melyek ezt a sebességet meg is követelik. (Videók nézése, rádiók hallgatása, animációk lejátszása.)

A kérdés a fentiek után az, hogy hogyan lehet megtalálni az információ és a design mennyisége közötti egyensúlyt, tehát azt, hogy a szöveg olyan környezetben legyen, melyet kellemes olvasni, ugyanakkor a grafika ne nyomja el a mondanivalót.

Miért fontos egy oldalon a jó tartalom?

Egy céges brossúra internetre feltett változata nem fog visszatérő látogatókat vonzani az oldalra. Ha a tartalom folyamatosan frissül, releváns információkat tartalmaz, publikációkat, cikkeket az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, akkor az az oldal értéket közvetít a látogatók felé, ezért vissza fognak térni, mivel kiváncsiak az őket érdeklő témára.

Minden termék vagy szolgáltatás kell valakinek, tehát nincs olyan eset, amikor ne lehetne írni a vállalkozás által forgalmazott termékekről, vagy nyújtott szolgáltatásokról. Az emberek szeretik kipróbálni azt, amit megvásárolnak, és egy “virtuális próba” a lehető legolcsóbban megvalósítható próbafülke.

A megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom a keresők szempontjából is fontos tényező, ugyanis a keresők nagy részben a tartalom alapján állítják fel sorrendjüket.

Mi a helyzet a grafikával?

Ön mit tesz amikor egy flash-es nyitóanimációt tartalmazó oldalra jut? Végignézi az animációt, vagy keresni kezdi az “Intro átugrása” hivatkozást? A kutatások szerint az emberek 80%-a az utóbbit választja. Akkor miért is fontos egy ilyen bevezető animáció? Sokféle választ fel lehet itt sorolni, attól kezdve, hogy “Másnak is van, nekünk is legyen”, illetve “Ez az új divat, követnünk kell mindenáron”.

Véleményem szerint egy ilyen bevezető a lehető legkárosabb egy vállalkozás számára. Minden plusz másodpercnyi várakozással az oldal számos látogatót elveszít, akikből potenciális vevők válhattak volna. És nemcsak látogatót, de a keresőkben elfoglalt helynek is búcsút inthet a vállalkozás.

Az oldalon nagy képek használata egy újabb veszélyforrás lehet, tehát a túlzott használatot itt is kerülni kell. Grafikai elemek, kiemelések használata, színek pontos megtervezése egy oldal fontos részét jelentik, de a szabály a mértékletesség.

Konklúzió

Elegendő, informatív, folyamatosan frissülő szöveg használata elengedhetetlen egy jó weboldalnál, és ezt olyan köntösbe kell öltöztetni, mely elősegíti a szöveg érvényesülését, mintegy alátámasztva a mondanivaló fontosságát.

És az Ön oldalán mi a helyzet? Írja meg véleményét!

A fenti cikket Gazdag Gabriella írta, másolása, terjesztése részben vagy egészben csak a szerző engedélyével történhet.


Hozzászólások

  1. Kocsis Tamás · 2004-08-19 15:28 · #

    Teljesen igazad van, csak a megoldás illetve a konklúzió utáni ajánlást nem írtad meg :-) Általában az az eset szokott előfordulni hogy egy fél oldalnyi szövegből kell előállítani egy olyan honlapot, amely az ügyfél méreteit nagyítón keresztül mutatja meg (így lesz a wc-s néniből higéniai menedzser, és a Sanyi Dizájgn Bt.-ből Alexander World-Wide Consulting). Így születnek azok a flash alapú oldalak amelyek a grafika túlsúlyozásával elvonják a figyelmet arról, hogy a villogó animációk mögött nincsen tartalom.

    A magam részéről még annyit tudnék a cikkedhez hozzátenni, hogy érdemes egy új munkafázis beiktatni, mégpedig az úgynevezett “felírás” munkafázisát. A fél oldalnyi szövegből 3-4-5 oldalnyi értelmesnek mondható anyagot kell írni, és egyéb ötletekkel megspékelve ez már alkalmas egy jó tartalmi-design harmónia eléréséhez.

    Köszi a cikket érdekes volt :-)

  2. Adrián · 2005-06-20 15:29 · #

    Sok igazság van a cikkedben, de itt is azt olvastam (mint már sok helyen a neten), hogy az intrók, flash animációk nagyon károsak a honlap látogatottságára és a keresőkben elfoglalt helyükre tekintve. S még a frame szerkezetet is ebbe a “fekete körbe” szokták sorolni.

    Nos szerintem ez egyáltalán nem így van, ugyanis ugyanígy igaz a fordítottja, azaz mit tesz az átlag internetező (15-20 éves) emberke ha egy olyan oldalra téved ahol szinte semmi vizuális inger nem éri csak rengeteg információ? Esetleg ha nagyon érdekli a dolog ott marad, de ha mellette talál egy olyan oldalt is amely ugyanarról a témáról szól és érdekes képi megoldások vannak rajta akkor talán azt választja nem? Sokan elfelejtik, hogy az internet alapvetően egy vizuális műfaj.

    Bár nem értettem, hogy amúgy a az intrók miért befolyásolják a keresőben a helyezést, de valójában nincs is így. Ha valaki jó helyezést akar elérni akkor el tudja. Csak tenni kell érte.

    Viszont abban teljessen egyetértek, hogy a lények a kellemes arányokban eltalált színek és képek kompozíciója. Egyik sem ér semmit a másik nélkül.
    Üdvözletem.

  3. Gazdag Gabriella - La Manana · 2005-06-21 15:30 · #

    Kedves Adrián!
    Köszönjük a hozzászólásod. Egyetértek azzal, hogy a grafikai megjelenítés is nagyon fontos egy adott weboldalon, de nem lehet döntő sem.

    A különféle intro oldalakkal (melyek nem csak flash-es bevezetők lehetnek, hanem akár egy képmontázs is) az a legnagyobb baj, hogy a keresők az oldalak ”értékét” (Page Rank) a releváns szövegalapú információk által állítják össze (ezért sem lehet manapság kijátszani a meta információkkal a keresőket (legalábbis a nagyobbakat), hiszen ha valaki pl. babakocsit keres, és a meta információkban pedig a babakocsi oldal tulajdonosa a legtöbbet keresett – és nem a babakocsikkal kapcsolatos – kulcsszavakat rakja, akkor az az oldal a meta info alapján magas helyezést érhetne el, közben meg egyáltalán nem is arról szól. Ezért is nem használják már ezt az információt a nagyobb keresők. Az pedig lehetetlen nekik, hogy egy lekódolt flash moziba belelássanak, valamint képeken lévő hivatkozásokon továbbmenjenek (ennél már csak a keretes (frames) oldalak a rosszabbak, ott tovább sem tudnak menni). És legtöbbször a linkeket, hivatkozásokat a mozikba helyezik, nagyon kevés helyen található teljes szöveg alapú helyettesítő menüsor.

    A másik ellenpont lehet az, hogy a látogatók információt, szórakozást keresnek az interneten, és lehet, hogy egyszer megnéznek egy bevezető animációt, viszont erre a legtöbb embernek nincs ideje. Hedonista társadalomban élünk, mindenki mindent azonnal szeretne megtudni, kipróbálni, tapasztalni, és például egy interneten profitáló vállalkozás számára (aki akár a 15-20 éves korosztályt célozza meg pl. játékokkal) nem lehet cél az, hogy kizárja például a modemeseket, mert sokáig kell várni az introra, vagy mert nem adja meg az azonnali infot a látogatóinak (tudom, mindenhol ott van az “intro átugrása” link, de akkor meg miért is van szükség az intróra?
    Az mar csak a hab a tortán, hogy a keresők csak bizonyos mélységig indexelik végig az oldalt, és ha közbeiktatunk még egy hierarchikus szintet (az intro oldalát), akkor elveszíthetjük esetleg fontos tartalmi oldalak keresők általi indexelését.
    A jó helyezésért valóban tenni kell, de tapasztalataim alapján a legnehezebb az ügyfeleinknek megmutatni, hogy ha a keresőknek megfelelően építjük fel az oldalakat, akkor az a felhasználóknak is sokkal élvezhetőbb lesz, mert jól strukturált, átláthatóbb oldalt kapnak, tehát a tulajdonos is örülhet a még több lehetséges vásárlónak.

    Köszönjük szépen mégegyszer a hozzászólást, úgy érzem szükség van arra, hogy ezeket a témákat kis hazánkban is feszegessük.

    Gabriella

  4. Monika · 2006-11-14 16:31 · #

    Kedves Gabriella,
    Gratulálok a cikkhez, tetszik!
    …csak sajnos először nem ezen a weboldalon olvastam…

    S mivel a cikk másolása, terjesztése részben vagy egészben csak a szerző engedélyével történhet, most egy kissé zavarban vagyok, hogy ki is az igazi szerző – mivel az emlitett weboldalon más szerző neve van feltüntetve.

    A weboldal, ahol az ön cikke megjelent, s ahol en is rátalaltam:
    http://www.joomlatemplate.hu/segedletek/segedletek/tartalom-es-forma—-website-ergonomia.html

    Tehát hogy is van ez?

    Megjegyzés:
    Ha az én cikkeimet átveszi más weboldal, mindig feltételezem, hogy a forrást adják meg. Szerintem ez így korrekt.

  5. Monika · 2006-11-14 16:32 · #

    A fent említett cikk weboldalát a nevemhez linkeltem – így egyenesen linkelhet…

  6. Gazdag Gabriella - La Manana · 2007-07-02 15:33 · #

    Kedves Monika,

    Sajnálattal látom, hogy cikkeimet másolják más weboldalakra az engedélyem nélkül.

    Látva, hogy az Ön által említett oldal már nem online, valószínüleg kitalálja, hogy az eredeti cikket vajon ki is irta.

    Üdvözlettel,
    Gabriella


Írja meg véleményét Ön is a cikkről!

Minden hozzászólást szívesen várunk, de fenntartjuk a jogot, hogy a durva, témától teljesen eltérő üzeneteket töröljük. A kötelező mezőket csillaggal(*) jelöltük.





A spamek elkerülése miatt kérjük először nézze át hozzászólását.

Vissza az oldal tetejére ˆ

Cikk kategóriák

Oldalunkon érdekes cikkeket olvashat az online világgal kapcsolatos témákról. A bal oldalon találhatja a legfrissebb írásokat, de a jobb oldalon összegyűjtöttük Önnek a cikkeket kategóriák szerint is.

Szeretnénk az Ön visszajelzését is hallani, ezért kérjük írja meg véleményét az írásokkal kapcsolatban. Ezt könnyen megteheti a cikkek alatt található üzenetküldő doboz segítségével.

Kellemes olvasgatást kívánunk, és ne feledkezzen meg arról, hogy cikkeinket e-mail címe megadása nélkül is olvashatja egy RSS olvasó segítségével.(Hogyan?)